Το μορφωτικό επίπεδο ήταν και παραμένει διαχρονικά ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που καθορίζουν το εισόδημα στην Ελλάδα και το εξωτερικό: όσο περισσότερα χρόνια αφιερώνει κανείς στην εκπαίδευσή του – ανεξαρτήτως φύλου – τόσο καλύτερες πιθανότητες έχει να αποκτήσει υψηλότερες απολαβές στο μέλλον.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat για την περασμένη χρονιά [1], οι Έλληνες που είχαν ολοκληρώσει πανεπιστημιακές σπουδές έλαβαν κατά μέσο όρο μηνιαίο εισόδημα της τάξης των 1.400€. Την ίδια ώρα, όσοι πορεύτηκαν στην αγορά εργασίας με απολυτήριο λυκείου ή κάποιο πτυχίο μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (πλην της ανώτατης) αποκόμιζαν αντίστοιχα σχεδόν 1.000€ το μήνα, ενώ μάλιστα αυτοί που είχαν ολοκληρώσει μόνο το δημοτικό ή το γυμνάσιο περιορίστηκαν ακόμα περισσότερο, στα 800€ μηνιαίως.
Όπως βλέπουμε και στο διάγραμμα, η πορεία των εισοδημάτων των τελευταίων ετών υποδηλώνει ότι, παρά τις απώλειες που προκάλεσε η οικονομική κρίση και την γενικότερη συμπύκνωση των μισθών, οι διαφορές ανάμεσα στα μορφωτικά επίπεδα παρέμειναν σαφείς και επιβεβαιώνουν τη σημασία της εκπαίδευσης στην διαμόρφωση επαγγελματικών προοπτικών. Παράλληλα, παρατηρούμε ότι τα ονομαστικά εισοδήματα έχουν μεν μια ανοδική τάση, όμως η αγοραστική δύναμη των πολιτών παραμένει σημαντικά χαμηλότερη.
Η εκπαίδευση, χωρίς αμφιβολία, εξακολουθεί να λειτουργεί ως κλειδί για υψηλότερα εισοδήματα και περισσότερες ευκαιρίες εξέλιξης. Η επένδυση στη μόρφωση δεν προσφέρει μόνο ατομικό κέρδος αλλά και συλλογικό, αφού συνεισφέρει στη γενικότερη οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας – ασχέτως εάν εμείς επιλέγουμε να την υποχρηματοδοτούμε.
[1] Eurostat. Mean and median income by educational attainment level. European Commission. Retrieved September 15, 2025, from: https://ec.europa.eu




